"Creativity is contagious, pass it on"
A. Einstein

zaterdag 6 april 2013

Mallen maken

hallo lezers,

voor de creatievelingen onder jullie heb ik een leuke DIY:

Het gele vogeltje op de foto was een broche. Helaas is deze stuk gegaan, maar geen probleem,
dat geeft me de kans om het vogeltje ook in andere kleuren te maken, bv met fimo
Ik maak er een siliconenmal van en nadien maak ik, als ik dat wil een hele hoop vogeltjes.
Het materiaal voor dit project vind je gewoon bij De Banier.
Het is een pakket met 2 componenten, een wit doosje en een blauw. Het is niet echt goedkoop, maar uit 1 pakket kan je wel meerdere mallen maken.

Neem van elk doosje evenveel (zorg dat de kleuren goed gescheiden blijven).
Om te zien of je van elk evenveel heb rol je ze even tot bolletjes.
Het koekenvormpje gebruik ik soms om de mal in te maken zodat hij een mooie ronde vorm heeft,
helaas is het vogeltje te groot voor dit vormpje, maar het kan ook zonder.
Sluit de doosjes zodat het spul niet kan uitdrogen en meng dan de 2 kleuren door elkaar en
dus het mengsel over het vogeltje (of iets anders met een platte onderkant) en vorm een mal.
Je hebt wel maar even tijd want het mengsel wordt vrij snel hard en dan is het resultaat definitief



Voila, dit is het geworden. Ik ga in elk geval een nieuwe broche maken, maar het is ook leuk om bv op de rand van een fotokader te plakken ofzo.

I.v.m. de fimo: gewoon de mal vullen met goed geknede fimo en een half uurtje bakken op 110°

veel plezier

2 opmerkingen: